Vår skoltidning.

Jag går samhällemedia-linjen i skolan där jag trivs väldigt bra!
En av de större grejerna med linjen är att vi skriver en skoltidning. Vi är ändå 1500 på min skola, så det är faktiskt riktigt roligt, även fast alla kanske inte läser. I klassen är vi uppdelade i fyra redaktioner:
Produktionsgruppen - De layoutar artiklarna och designar själva tidningen. Grafgruppen - De sköter facebookgruppen, fotar till artiklarna, gör framsidan, loggan osv. Undersökande artikel - De skriver en större artikel som är undersökande på ett eller annat sätt. Nöjesgruppen - De skriver en artikel om vad som helst nästan, ex kändisar, sport, datorspel osv.
Vi släppte vårat första nummer för ungefär en vecka sedan och jag skrev en undersökande artikel. Jag valde att undersöka hur det är att jobba på svt. Jag fick möjligheten att intervjua Lisbeth Åkerman, vilket var lite nervöst men så roligt. Mamma jobbar där och känner henne, det är därför jag fick möjligheten att göra det. Jag intervjuade även en mycket trevlig fotograf m.m.
Jag blev faktiskt väldigt nöjd med min artikel och det var jätteroligt att skriva den. Tänkte kopiera in ett utdrag från mitt reportage, så ni kan få ett litet smakprov ;), hahahaha vad töntigt det lät, men whatevz:
 
     Det är en söndag i oktober på Sverige televisions nyhetsredaktion, några timmar innan den första kvällsändningen klockan 18.00. Läget är lugnt men koncentrerat. Reportern Ann Wollner sitter och jobbar hårt med sitt sverigesvep som ska sändas i 19.30-sändningen på Rapport. På endast en minut och trettio sekunder ska hon berätta för tittarna om det som hänt i Sverige under natten och dagen. Hon ska välja ut nyheter, ta ut de viktigaste delarna, skriva sitt eget manus, spela in det i ett ljudbås och sedan redigera ihop allt. Det är mer jobb än man tror för varje inslag.
     - Ikväll var jag tvungen att spela in min speaker tre gånger innan både jag och chefen var nöjd. Det händer ofta, säger Ann. Idag blir hon klar bara några minuter innan 19.30 sändningen börjar.
     Lisbeth Åkerman, programledare för rapport, har nyss kommit upp från sminket där hon suttit i en timme och står nu och går igenom det sista innan det är dags för henne att gå in i studion och göra kvällens första direktsändning.
     - Jag tycker väldigt mycket om direktsändning. Det är där och då, man måste vara bra när det gäller. Det handlar om en respekt mot tittaren, man måste vara på tå. Det är mycket som händer men som inte ses. I tisdags hade vi en sändning där det var hela havet stormar bakom kulisserna. Det var ett inslag som inte kom och det gjorde så att vi hela tiden var tvugna att flytta om programmet. Det blev svårt att binda ihop allt, så kontrollrummet hade det väldigt stressigt. Det märktes inte så mycket i sändning som tur var, säger Lisbeth.
    
Om ni vill läsa hela och läsa hela skoltidningen så tryck här!! http://issuu.com/fredrikaworld/docs/fworld_nr1
Hoppas ni vill läsa, haha. Annorlunda inlägg, men måste marknadsföra tidningen ;)

Lisbeth
//Agnes

Kommentera här: